Aller au menu Aller au contenu
Diversité scientifique et technologique
L'école d'ingénieurs de physique, électronique, matériaux
Diversité scientifique et technologique

> Formation

Medical applications of ionizing radiations - 5PMBAIR8

A+Augmenter la taille du texteA-Réduire la taille du texteImprimer le documentEnvoyer cette page par mail cet article Facebook Twitter Linked In
  • Volumes horaires

    • CM : 12.0
    • TD : 12.0
    • TP : 8.0
    • Projet : 0
    • Stage : 0
    Crédits ECTS : 3.0

Objectifs

MAIR-2 : Biological effects and medical applications of ionizing radiation

The aim of this course is to provide an overview and basic knowledge in the biological responses elicited in cells by radiation exposure, and how they are used in medical applications such as radiotherapy, in combination with immunotherapy. Thus, this course will cover the health effects of ionizing radiation, from cells to disease, and the use of ionizing radiation in new (combinatorial) radiotherapy procedures.

Contact Serge CANDEIAS

Contenu

Specific topics of the MAIR 2 are :

  • DNA damage and DNA repair (4h).
  • Biological effects of radiation (4h).
  • Enhancement of dose with high Z elements (3h).
    This course includes a labwork (8h) in which students will have the apply an approach based either on molecular biology or on immunochemistry/cellular imaging to analyze the consequences of ionizing radiation exposure in human cells


Prérequis

Previous knowledge in basic biological mechanisms and basic experience in biological experiments

Contrôles des connaissances

Semestre 9 - L'examen existe uniquement en anglais 

60% written exam (2x2h)+ 40% labwork presentation



60% written exam (2x2h)+ 40% labwork presentation

Informations complémentaires

Semestre 9 - Le cours est donné uniquement en anglais EN

Cursus ingénieur->Filières->Semestre 9
Cursus ingénieur->Double-Diplômes Ingénieur/Master->Semestre 9

A+Augmenter la taille du texteA-Réduire la taille du texteImprimer le documentEnvoyer cette page par mail cet article Facebook Twitter Linked In

mise à jour le 27 septembre 2017

Université Grenoble Alpes